Sama

2:51:00 am Malaysian Cockpit 1 Comments

Sama. Gua bangun dari katil gua seperti hari hari biasa, menguap dan tidur balik. Biasa lah lumrah manusia untuk tidur 5 minit lebih. Memang tak la 5 minit nak tidur wei! Alarm kedua menunjukkan jam 6:45, Shit! Gua terlambat, gua terlambat nak nyanyi lagu harian gua.

"Bangun pagi. Gosok gigi. Cuci muka. Pergi berak. Minum Kopi. Isap Rokok. Pergi sekolah. Senang hati"

Sama, Rutin harian di sini kembali mekar tak macam di Ipoh dulu. Masuk kelas study, balik kelas study, malam study. Nak senang kena lah susah dulu, nak hensem kena hodoh dulu, nak jadi pilot kena la ade duit nak bayar lesen dulu. duhh

Sama. Member member gua tetap yang dulu, sama tak berubah, minat masih sama, tak ada yang berubah, walaupun tak berkemampuan, semuanya yakin dan teruskan perjalanan menuju ke arah yang gua sedang buat ni. Gua terharu dengan member gua sorang ni, walaupun tak mampu macam gua, tetap teruskan kepercayaan dalam meneruskan hidup. Ini semua ujian, ujian untuk mereka yang betul-betul sabar. Gua respek lu orang.

Sama. Memori yang lepas masih segar dalam ingatan, walau dalam jiwa dan raga telah maju kehadapan tetapi bukan hati gua. Rapuh dek kayu dimakan anai-anai. Kadang kadang, apa yang gua nak tak selalu dapat, memang tak kan dapat gua rasa pun. Itulah hakikatnya dunia ni, lebih baik gua teruskan kehidupan gua, walaupun perit. Jangan sampai jadi bodoh.

Sama. Masyarakat kita sekarang ni, ramai yang masih terpengaruh dengan kata-kata dusta media social. Hakikatnya terbukti setelah gua research selama 6 bulan. Walaupun kejap, tapi gua yakin ramai di antara kita yang masih remaja sehingga umur 26 masih lagi buta. Kadang-kadang kita hanya lihat pada ranting pokok saja bukan pada akarnya. Gua rasa generasi akan datang lebih teruk lagi dari generasi gua ni. Mentaliti kelas bawahan. Sedih tapi benar.

Sama. Berita di kaca tv, surat khabar. Semuanya sama sejak 2003 lagi, berita yang sama tapi olahan yang berbeza. Pembunuhan, pergaduhan, isu halal haram, ahli-ahli politik, situasi parlimen, dan banyak lagi. Strategi yang sama hanya orang yang berbeza. Itulah yang akan disajikan pada bakal-bakal generasi akan datang, sejak dari bangku persekolahan lagi ditipu dengan pengajaran sejarahnya. Pandai-pandai lah cari kebenaran yang betul, kalau sampai sekarang belum rasa tertindas, gua pun tak tau nak cakap ape dah.

Sesekali, jangan lupa apabila kita berada di atas. 

1 Comments:

amy said...

Good luck brother. yukenduit. hahaha