Final Year UTHM 2013/2014

6:29:00 pm Malaysian Cockpit 7 Comments


Assalamualaikum, semester ni semester last aku. Tapi aku tak graduate lagi! Kredit yang aku bawak 20/21 so mana-mana yang tahu tu, beban betul nak menanggung kredit yang banyak ni. betul tak? Mungkin sebelum ni aku tak pernah merasai macam mana nak lalui course fast track ni, haa ambik kau. Dah terhantuk baru nak tengadah.

Banyak kenangan pahit manis dekat sini terutamanya dengan batchmate aku ni, dah kenal la sedikit sebanyak setiap latar belakang diorang, yang keruh kita buangkan. Senang cerita, kebanyakannya latar belakang diorang kurang berada, hanya seorang dua yang mampu untuk menanggung jumlah lesen yang beriban-riban tu. Tapi yang aku salute kat diorang semua ni, diorang masih stay kat sini walaupun diorang tahu yang kalau diorang tak dapat CPL/IR, degree pun burn skali. Hanya bebereapa orang saje yang kecundang dan tukar course lain. Yang dah dapat AirAsia tu lain cerita lah.

I know deep inside their heart, by hook or by crook they want to be a pilot. termasuklah aku. wakakak

Tinggal 2 bulan lagi sebelum semuanya ke flying school, mungkin? Ye tak semua akan masuk disebabkan DCA sekarang ni dah hadkan kemasukan ke mana-mana flying school, tak silap aku 25 person per batch. That's mean 25 person per year! If i'm not mistaken lah kan. Dalam sibuk-sibuk aku fikir pasal wang, dan juga segala dokumen-dokumen yang diperlukan untuk masuk flying school ni, terlupa pulak pasal Projek Sarjana Muda (PSM) aku. Kantoi 6 kredit satu ape pun tak buat lagi, ni dah tinggal 1 bulan lagi untuk first draft submission satu ape pun tak sentuh. Last minute punya kerja tu biasalah untuk budak laki.



Anugerah Dekan 2013 ni aku dapat time tahun 2 haritu, boleh dikatakan semua pelajar Aeronautik batch aku dapat, batch yang lain taktau plak ade yang takdapat. Kebanyakannya semua dapat, syukur! Walau macam mana excellent aku punya study pun, kalau duit takde untuk flying school aku rasa hidup aku hampa, bukannya melawan takdir ke ape, sebab dari kecik hati aku dah kesini, dah teringin nak terbang. Aku tak kesah nak terbang airlines ke takpun cargo takpun biasa-biasa, asalkan benda yang bawak aku naik atas tu fixed wing aircraft. Aku merancang, Allah yang menentukan.

Dalam perut belum lahir A380 gua sudah mimpi tau. krohhh~

7 Comments:

Asslmkm.. I'm currently a student at city of bristol college, bristol and i'm doing easa b2 licence.. To be honest, to be a pilot is my dream since 7. Mind sharing bout your course? I mean for the whole course, what uve done theoretically and practically.. Plus, with your degree now, from what ive read, u need to go to flying school before completing your atpl, isnt it? what is that for? Is it a part of the course? Sorry if i sound bimbo. Lol. Thank you! Btw, hope its still not too late to congratulate u on your dean lists achivement!

eline said...

syabas...artikel ini sangat2 membantu...utk kemasukan ke program mcm ni msh dibuka lagi tak utk sesi 2014/2015

Yup sentiasa dibuka setiap tahun. Boleh apply melalui UPU.

Unknown said...

Assalammualaikum

Waalaikumsalam

Asalaimualaikum kalau apply pilot melalui AirAsia kena isi online atau gi pejabar dia ? Ada temuduga tak ?

Abbas said...

Hi, wan i now, now you are a first officer or study in type rating yes ?